The raven boys

 
Titel: The raven boys                                                               Författare: Maggie Stiefvater
Serie: The raven cycle #1                                                                        Sidor: 408
Bokförlag: Scholastic Press                                                                    Utgivning: September 2012

“There are only two reasons a non-seer would see a spirit on St. Mark’s Eve,” Neeve said. “Either you’re his true love . . . or you killed him.”

Richard "Dick" Gansey has it all: family money, good looks, devoted friends. But he's on a quest for much more: Glendower, a legendary Welsh king.
Blue Sargent, the daughter of the town psychic, has been told for as long as she can remember that if she ever kisses her true love, he will die. Surrounded by the Raven Boys - the rich boys at prestigious Aglionby Academy - she never thought this prediction would be a problem. When Gansey and his Raven Boys enter her life, however, she's not so sure.


Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av den här boken när jag plockade upp den. Jag visste knappt vad den handlade om, men något (förutom det läckra omslaget!) lockade. 
Boken visade sig vara något helt annat än jag trott - fast på ett väldigt positivt sätt.

Den här boken är annorlunda mot allt annat jag läst. Handlingen kanske låter som ytterligare en ungdomsbok i mängden, men så snart man börjat läsa så inser man att så inte är fallet. Själva känslan i boken är nytt och uppfräschande. 
Visst, den har lite influenser av förbjuden kärlek, men hela det elementet ligger så pass mycket i bakgrunden. Handlingens andra fokuspunkter - sökandet efter Glendower och Blue's familjs synska förmågor - får mycket mer rum i boken och det är verkligen det som ger den sin charm.

I början var jag smått förvirrad, då man ganska genast kastades in i alla mysterier som pågår - samtidigt som man ska hålla isär ett flertal namn som introduceras. Men snart så klarnar dock saker och ting, och det är då som jag verkligen börjar läsa med stort intresse.
Karaktärerna i boken känns levande och välutvecklade. Jag tror inte att det fanns en enda som inte var intressant, på något vis. 
Jag älskar även inslagen av spådomar, kortläsning och profetior!

Det enda negativa i min läsupplevelse var att jag läste den under en alldeles för lång period. Jag ville helst läsa sluka hela på en gång, men andra saker i mitt liv tillät inte det just då. Så detta är något som beror på mig, inte boken. Men jag tror att jag hade tyckt om den ännu mer om jag läst mer åt gången och inte lika utspritt.

Men ja, jag tycker otroligt mycket om den här boken. Maggie Stiefvater har lyckats förtrolla mig med denna annorlunda berättelse och det var inte lätt att lämna den när boken var utläst - jag ville bara ha mer! Hur ska jag kunna vänta ett halvår på uppföljaren?

Bokens första mening: "Blue Sargent had forgotten how many times she'd been told that she would kill her true love."

Uppföljare: The dream thieves (september 2013) + ytterligare två delar.
Övrigt: Har precis släppts på svenska som Kretsen, hos B Wahlströms förlag.

Kommentarer
Postat av: Underbara Böcker

Fick hem den svenska versionen idag och är riktigt nyfiken! =)

2013-03-06 @ 15:57:56
URL: http://www.underbarabocker.blogspot.se
Postat av: Elise

Jag har läst boken och tyckte den var bra, men inte mer än bra, den var liksom en bra underhållning, men inget mer. :P

2013-03-06 @ 19:20:36
URL: http://iheartmybooks.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0