Burned


Titel: Burned                                                 Författare: P.C Cast & Kristin Cast
Serie: House of night, bok 7                            Sidor: 323
Bokförlag: atom                                            Utgivningsår: 2010

SPOILER-VARNING FÖR DE SOM INTE LÄST BÖCKERNA INNAN DENNA I SERIEN!


" Y'all need to get yourselves together. Here's a newsflash from the only
High Priestess you have left in this dang school: Zoey isn't dead. And believe
me, I know dead. I've been there, done that and got the fricken tee-shirt. "
                                                                                
                                                                          
- Stevie Rae

Nej, Zoey är inte död. Men när hon såg Heath bli dödad så splittrades hennes själ,
och bitarna av den hamnade i "the Otherworld" där Heath och hon nu befinner sig.
Zoeys kropp är kvar i de levandes värld, den lever fortfarande men om inte hennes
själ återvänder inom en vecka kommer hennes kropp att dö, och då kommer Zoey
aldrig att kunna återvända. Och om hon inte kommer tillbaka, vem ska då kunna
stoppa Neferet och Kalona?

Samtidigt fäster sig Stevie Rae allt mer vid Rephaim och det börjar bli svårt att hålla
deras band hemligt för omvärlden.
Stevie Rae, Stark, Afrodite och Zoeys andra vänner kämpar för att hitta ett sätt att
nå Zoey i "the Otherworld". Men om de väl når henne, kommer hon då att kunna
lämna Heath för alltid och fortsätta leva vidare utan honom?


Den här delen i House of night serien är annorlunda jämfört med de tidigare.
I de tidigare böckerna har man följt allting oftast genom Zoey, men nu i denna bok får
man se allting ur andras perspektiv. Man är bara i Zoeys några få gånger.
Detta är en positiv sak, då man får lära känna andra karaktärer mer, speciellt Stevie
Rae. Däremot hade jag velat att det hade varit lite mer Zoey, det kändes liksom som
att hon hamnade för mycket i bakgrunden.

Man kan inte säga att de här böckerna har ett särskilt bra språk, men de har ett språk
som passar böckerna, det är då säkert. Det är ett lätt språk som flyter på och jag gillar
det. Handlingen hade ett bra flyt, men aningen segt i början. I slutet händer massor och
det sträckläser man och vill inte missa en enda detalj.
Trots att den här boken känns lite som en "mellanbok", så känns den väldigt viktig för
serien. Mycket viktig information och många viktiga händelser finns innanför dess pärmar.
Handlingen går väldigt långsamt fram bara, det känns nästan som att den fastnat. Det känns
ibland lite orealistiskt att allt sker i ungefär 2-3 dygn...

Men på det stora hela en  riktigt bra och spännande bok! Den är olik de tidigare böckerna,
men på ett positivt sätt. Dock så saknar jag skollivet som var i de första böckerna... Men
den här boken är nog en av de bättre i serien och jag längtar massor tills jag får läsa nästa
del; Awakened.

Bokens första mening: " Kalona lifted his hands. "
Betyg: 8/10


Tidigare böcker i serien: Marked, Betrayed, Chosen, Untamed, Hunted, Tempted
Uppföljare: Awakened, Destined (utkommer i November)

Kommentarer
Postat av: Frida

SVAR: Tack för din åsikt! Jag är lite som dig men om man väger upp så riskaerar jag mer om man kan säga så :) När jag började läsa böcker blev jag rekommenderad hela tiden som Harry Potter och andra. Men det blev så att jag var snabb att ta risker som ex Eragon, vilken jag älskar! :D Men jag håller med dig att ibland vill man veta att man håller i en bra bok. Men det negativa med det är att alla kan ju prata om den och då vet man att vissa saker ska hända, eller att det blev som Twilight, det blev uttjatat :)

2011-02-12 @ 21:45:02
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: Jag längtar också! :D

2011-02-13 @ 14:44:52
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0