Filmrecension: Tomorrow when the war began

För lite mer än en vecka sedan så såg jag på filmatiseringen av John Marsdens bok Tomorrow when the war began (Imorgon när kriget kom). Jag tänkte skriva ett kort omdöme nu här på bloggen.
Först tänkte jag bara berätta lite om min relation till boken som jag läste tidigare i år. Jag hade hört mycket bra om den men aldrig tagit tag i att verkligen läsa den, men det blev inte av förrän den skulle komma på bio här i sverige (men tyvärr blev det ju inställt sedan). Jag tyckte att boken var väldigt bra (läs recension här) men jag kände att den saknade något, den höll mig inte intresserad helt igenom och har dessutom krympt för mig ju längre tiden gått sen jag läste den.

Jag såg alltså filmen nyligen då, med inga speciella förväntningar. Men oj, vad förvånad jag blev! Filmen fångade mig i sitt grepp på en gång och höll mig fast helt igenom, något som boken tyvärr inte lyckades med. Filmen var enligt mig mer spännande och intressant. Jag kunde lättare sätta mig in i att det var allvar och krig i filmen, i boken så kände jag det aldrig, jag kände inte farligheterna. Filmen var också väldigt bra gjort tycker jag och skådisarna var bra. Hoppas att det görs filmer på uppföljarna!

Jag kan inte direkt säga om filmen var bättre än boken, för det vet jag inte. Boken hade mer detaljer och mer story, men filmen var spännande och jag gillade den mer än boken.
Så för min del så föredrar jag filmen före boken, även om boken inte är sämre än filmen.

Och tack vare att jag såg filmen så har jag fått nytt intresse för serien. Jag vill forsätta att läsa bokserien, men det ville jag inte efter att bara ha läst första boken. Men filmen har övertygat mig: Jag måste få veta hur det kommer att gå!'

Här nedan har ni trailern:

Kommentarer
Postat av: Elin

Såg trailern och den verkade riktigt bra! :D Jag började läsa boken, men jag tappade bort den någonstans :S tyckte iaf väldigt mycket om boken, så långt jag läste ;)

2011-09-13 @ 14:05:09
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag satt och grät iunder filmen för jag satt och tänkte "Och du kommer att dö, och du med!!" :P

2011-09-13 @ 15:50:00
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Pia

Riktigt bra film! :D Jag måste se den igen snart ^^

2011-09-13 @ 19:24:57
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: we - bookfrenzy

Läser den första boken just nu! Riktigt bra verkar den!!:D

2011-09-15 @ 20:57:06
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/
Postat av: danielle

Svar: Nej är det sant!? Vad roligt! Jag går IT-media där på plan 5 ;)

2011-09-15 @ 22:46:12
URL: http://harrypottersweden.blogg.se/
Postat av: erica

hittade precis din blogg! underbar är den då den ger mig mkt boktips ^^



Har läst hela serien + de tre fristående böckerna (= 10 st totalt) två gånger.

Det är en utav mina bästa serier jag läst, John Marsden är en sån himla bra författare!

Filmen förstör böckerna lite tkr jag, bara för att den förstör bilden jag byggt upp i huvudet om hur alla ska se ut :P

2011-10-02 @ 21:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0