Två dagar i Lund

Igår kväll så rullade tåget tillbaka till Stockholm med mig och Linnea i en av vagnarna. Efter två fullspäckade dagar i Lund så var vi båda väldigt trötta - men nöjda! Tänkte nu berätta om vad jag har haft för mig.
Jag åkte alltså söderut för att åka med Bonnier Carlsen till Litteralund - en bokfestival för barn och unga. Där skulle bland annat den amerikanska författaren Josephine Angelini (recension på hennes bok Helena här) vara. 

Vi kom fram och vandrade bort mot Konserthuset där Josephine precis hållit ett tal inför 300 åttondeklassare (får scenskräck bara av att tänka på det!) och när vi sedan skulle säga hej så var man såklart lite nervös. Men Josephine visade sig vara hur trevlig som helst! Vi gick sedan till en restaurang där vi åt lunch tillsammans med Josephine, hennes man (också jättetrevlig), Karin och Hanna från Bonnier Carlsen.

Jätteroligt att få prata med Josephine! Som tur var så föll engelskan på plats och det var väldigt intressant att få höra om hennes bakgrund till böckerna och samtalsämnena var även lite vad som helst. Något som var kul att märka var att Josephine och jag verkar ha samma boksmak! 
Så fick vi tillfälle att intervjua henne (ni kan läsa den på Bonnier Carlsens blogg där vi även gästbloggat lite under resan) och sen fick vi lyssna till när hon blev intervjuad av City Skåne (som ni finner här - klicka in på tidningen från idag, 19/4, och bläddra er fram). Roligt att få se hur en riktig journalist intervjuar!
Vi har även uppdaterat lite på Bonnier Carlsens Facebook under resans gång.

Under onsdagen, igår alltså, så fick vi se när Josephine höll föredrag 2 och 3 för fler åttondeklassare. Hon var väldigt duktig på att fånga publiken och på att kunna få alla att relatera till det hon sa, genom att blanda in film och tv-spel för de som inte är särskilt läsintresserade.
Hon pratade om hur man kan underlätta läsningen av gamla texter, typ Shakespeare, genom göra om de platser och karaktärer som finns där till saker du kan relatera till i ditt liv.

Hon berättade om hur gamla sagor - till exempel de från den grekiska mytologin, som hennes böcker inspirerats av - återkommer om och om igen i ny tappning. Till exempel att Hungerspelen är baserad på en grekisk historia där barn stängdes in för att dö i en labyrint! Det hade jag ingen aning om. Känner verkligen att jag borde ta och läsa Iliaden nu och lära mig mer om den grekiska mytologin, för den har verkligen helt fångat mig i sitt grepp nu! Dessutom så var det även tre viktiga teman som återanvänds flitigt - kärlek, krig och familj. Hennes båda tal fick mig verkligen att se på saker annorlunda - väldigt inspirerande på alla sätt och vis! Man fick även höra om hennes resa till författarskapet och eleverna som lyssnade fick ställa frågor.

Efter att Josephine intervjuats av Sydsvenskan så var det dags för att ett ledsamt farväl. Man hade blivit så fäst vid Lund och det var så tråkigt att säga hejdå till Josephine. Men tåget skulle hem till Stockholm och helst inte utan oss.
Kommer att sakna Lund väldigt mycket - en så vacker och mysig stad och dessutom bra sällskap hela tiden!
Märker nu att jag använt orden "roligt", "kul" och "trevligt" i massor i detta inlägg, men det är ju precis så allt har varit här!
Det har varit en otrolig upplevelse, en stor ära att träffa Josephine och jag kan ju inte annat än att tacka Bonnier Carlsen för att jag fick följa med!

Kommentarer
Postat av: Linda

Grattis på namnsdagen! :)

2012-04-20 @ 09:18:59
URL: http://heisweet.blogg.se/
Postat av: Anna

Grattis på namnsdagen!:D

2012-04-20 @ 18:53:12
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Felicia

Har en tävling på bloggen just nu där du kan vinna boken En sån där vidrig bok där mamman dör, skulle vara kul ifall du var med :)

2012-04-20 @ 20:05:52
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Fanny

Vad roligt ! (:

2012-04-21 @ 16:29:33
URL: http://fantanizer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0