Spirit bound


Titel: 
Spirit bound                                                                     Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #5                                                       Sidor: 479
Bokförlag: 
Puffin books                                                             Utgivningsår: 2010

DENNA RECENSION INNEHÅLLER SPOILERS FÖR ER SOM INTE LÄST TIDIGARE DELAR I SERIEN.

Rose Hathaway has been outrunning death ever since she swore to be the protector of her best friend, Lissa, no matter what. She's finally made it back to the haven of St Vladimir's but with Dimitri, the boy she once loved, stalking her, Rose can only run so far.
She failed to kill him when she had the chance, and now her worst fears are about to come true. Dimitri has tasted her blood, and she knows in her heart that he is hunting her. And if Rose won't join him, he won't rest until he has silenced her... forever.


Vampire Academy är en serie som jag började läsa för lite mer än ett och ett halvt år sedan (fick en mindre chock när jag insåg hur lång tid det gått). Jag har dock valt att läsa böckerna med lite mellanrum. Inte för att de är dåliga - nej, absolut inte! - utan för att spara på serien lite och läsa lite andra böcker emellanåt. Men det här gör även att jag halvt glömmer hur bra den här serien verkligen är - det blir en positiv överraskning varje gång man öppnar nästa bok.

Hittills har jag inte riktigt sett på Richelle Mead som en favorit-författare, men den här boken har nog minsann fått mig att ändra mig. Jag har alltid sett på serien som riktigt bra, men nu när denna del visade sig vara en av de bättre utav de fem jag läst än så länge så tror jag nog att den får ansluta sig till min favorit-lista.
Precis som de tidigare delarna i serien så har Spirit bound alla ingredienser som en riktigt, riktigt bra bok behöver. Spänningen finns där ofta, och när den är frånvarande så känner jag ändå alltid ett sug efter att veta mer. Richelle Mead lyckas verkligen med det - att skriva så att man som läsare ständigt är intresserad och nyfiken.

Rose som huvudkaraktär fortsätter att vara lika rolig och stark. Jag gillar hennes berättarröst och personlighet. Helt ärligt så är hon nog en av de bästa kvinnliga karaktärerna jag stött på, vilket säger ganska mycket. Även de mindre karaktärerna i boken är uppskattade och intressanta.
Richelle Mead's språk gillar jag. Det är rappt och en härlig blandning mellan fina beskrivningar och Rose's små kommentarer. 
Jag var aldrig uttråkad när jag läste och tyckte att det hände nya saker hela tiden. Men nu några dagar efteråt så känner jag att det kanske inte hände så mycket.. Det kan nog dock bero på att jag läste den här boken under en ganska kort tid och att jag då inte riktigt hann smälta allt helt innan något nytt kom upp. Men det finns flera spännande moment och en ganska så stor händelse som jag inte kommer att berätta om, med risken att spoila för er som bara läst bok 1-4. Men ni som läst denna vet vad jag pratar om.

Men jo, det här är nog en av de bättre böckerna i serien, antagligen tillsammans med del tre, Shadow kiss. Jag hade dock fått lite spoilat, så två ganska viktiga saker kom inte som en överraskning. Kanske hade jag gillat boken ännu mer annars. Men hur som helst, jag visste att de sakerna skulle hända, men inte HUR, så visst var det fortfarande spännande! Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa sista boken. Men jag tror att jag kommer vänta lite igen... Lite på grund av den enorma mängden böcker jag har att läsa de kommande månaderna, men mest för att jag inte alls vill att serien ska ta slut alltför snart.

Bokens första mening: "There's a big difference between death threats and love letters - even if the person writing the death threats still claims to actually love you."

Tidigare böcker i serien: Vampire Academy, Frostbite, Shadow kiss, Blood promise
Uppföljare: Last Sacrifice

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag började faktiskt läsa den här serien för att jag läste om den första boken på din blogg, och den är en absolut favoritserie nu, så tack ! :D

2012-07-13 @ 22:41:43
URL: http://fantanizer.blogg.se
Postat av: Lisa

Bra recension! Spirit Bound är en av mina favoriter i serien! :)

2012-07-13 @ 22:49:50
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Felicia

Vill så gärna läsa den här serien, fast ska göra det på svenska, fast det blir väl någon gång i höst.. :p

2012-07-13 @ 23:41:44
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0