Ingen sommar utan dig

Titel: Ingen sommar utan dig                                                                          Författare: Jenny Han
Originaltitel: It's not summer without you              Serie: Belly #2                    Sidor: 352
Bokförlag:
 Ponto pocket                                                                               Utgivning: Maj 2012 (f.u. maj 2011)

Denna recension kan innehålla spoilers för dig som inte läst första boken i serien! 

Så länge Belly kan minnas har hon tillbringat somrarna i huset vid havet, tillsammans med dem hon håller allra kärast, bröderna Jeremiah och Conrad. Men i år blir det inte så. Förra sommaren hände något mellan Belly och Conrad. Något som förstörde allt.
Belly är djupt sårad, men när Conrad plötsligt försvinner är hon och Jeremiah de enda som kan hitta honom. Och allt kan bara ställas till rätta där det en gång började - vid havet.

Jag läste den första boken i serien, Sommaren jag blev vacker, för ett drygt år sedan och ser nu tillbaka på den som mysig sommarläsning. Så det var lite det jag förväntade mig av bok två. Sommarläsning blev det ju inte riktigt på samma sätt, men den mysiga känslan finns helt klart kvar!

När jag påbörjade läsningen så var jag smått förvirrad då jag inte kunde minnas exakt vid vilken tidpunkt på året den första boken slutat, vilket gjorde att jag hade lite svårt att få ihop när saker och ting skett och hur lång tid det gått mellan de händelserna och vårat "nu" i bok två.
Men när detta lilla hinder var ur vägen så kom jag lätt tillbaka in i berättelsen och dess relationer. För ja, som ni kanske vet eller annars listat ut så är det just relationer som de här böckerna kretsar kring. Belly och de två bröderna i centrum. 

Tyvärr så är jag inte så överförtjust i det lilla triangeldrama som ständigt tycks finnas där, antingen tydligt eller i bakgrunden. Jag stör mig lite smått på att det hela tiden finns en möjlighet att vår huvudkaraktär Belly ska välja den andra brodern, även om hon för tillfället lutar mer åt en av dem. 
Det var något som gjorde att jag inte gillade Belly fullt så mycket som jag gjorde i förra boken. Hon kändes lite för självcentrerad ibland. Men samtidigt så förstår jag ändå varför hon känner och handlar som hon gör, då hon inte riktigt går igenom en enkel period i sitt liv. Så jag förlåter henne, kan man säga. Men kan inte låta bli att störa mig på det lite grann ändå.
Men även om jag som sagt inte är överförtjust i kärleksdramat vars koncept är så överanvänt i YA-genren så uppskattar jag iallafall att det rör sig om två personer som huvudkaraktären känner väl och har starka känslor för sedan längre tillbaka, snarare än "en mystisk kille och senare snäll kille som blandas in"-stilen.

Men trots smärre brister så är det här är en bra bok som jag gillar och som är välskriven, som har en bra handling och håller mig intresserad som läsare. Jag hade nog önskat att den skulle innehålla något mer, något extra som förvånat mig eller ökat mitt intresse för själva berättelsen. För trots att det var en mysig och bra bok som var underhållande under själva läsningen så är den - eller serien i allmänt, hittills -  nog ingenting som utmärker sig tillräckligt för att jag ska minnas den i längden.
Den tredje och sista delen kommer jag dock att läsa, men troligtvis inte förrän den ges ut i pocket, vilket borde bli framåt sommaren 2013.

Bokens första mening: "Det var en varm sommardag i Cousins."

Tidigare böcker i serien: Sommaren jag blev vacker
Uppföljare: Sommar för evigt

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Ja, visst var bokmärket otroligt sött! (och ursäkta för sent svar)

2012-10-27 @ 09:36:32
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Amanda

Kan jag få köpa din bok? Har letat efter den ett tag men ej hittat den. Mejla mig gärna på [email protected]

Mvh Amanda

2016-09-02 @ 17:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0