Berättelser från Engelsfors

Titel: Berättelser från Engelsfors                                   Författare: Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Illustratörer: Kim W Andersson, Lina Neidestam & Karl Johansson                     Sidor: 112
Serie: Engelsforstrilogin #2.5                                        Utgivning: Rabén & Sjögren, Mars 2013

Välkommen tillbaka till Engelsfors!
Engelsfors är en stad med många hemligheter. Här avslöjas några av dem -  i serieform. I åtta berättelser får vi följa De utvalda och personerna runt omkring dem, från tiden innan händelserna i Cirkeln till tiden efter Eld
Vi får till och med en glimt av vad som händer i sista delen - Nyckeln.

Jag har aldrig dragits speciellt mycket till seriealbum. Inte för att jag har något emot dem, egentligen, men jag föredrar nog text framför bilder. Antagligen för att själv få föreställa mig saker och ting.
Men detta album har jag sett fram emot sedan jag hörde att det skulle komma. För vem vill inte ha mer Engelsfors?

Jag var lite rädd att bilden jag har av alla karaktärer skulle förstöras något i och med att jag får se dem tecknade, men så blev det inte alls! Det var bara roligt att få se människorna, miljöerna och allt annat runt omkring i ett nytt format. 
Alla tre serietecknarna har gjort ett väldigt bra jobb. Jag gillar hur man tydligt ser att de har olika stilar, men hur de ändå fungerar så bra tillsammans! 

Jag älskar verkligen idén med Mona Månstråle och hennes tarotkort. De berättelser vi får ta del av är dessutom en bra blandning av olika perspektiv och tidpunkter. Författarna Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg lyckas även få karaktärernas berättarröster att lysa igenom, trots den klart förminskade mängden av ord här gentemot böckerna. 
Seriealbumet läses på mindre än en timma, men man kan inte låta bli att sitta och titta lite extra länge på något uppslag eller en speciell bild. Vissa är verkligen särskilt snygga och speglar känslor på ett fint och intressant sätt.

Så snyggt jobbat, alla inblandade!
Det enda negativa jag har att säga är väl kanske att detta seriealbum inte lämnade mig direkt tillfredställd, utan snarare mer otålig inför Nyckeln än tidigare. Det kändes mer som om vi skrapade på ytan av den fulla sanningen - lite som att få en chokladask, men endast tillåtas äta en, två bitar.
Fast detta är ju knappast ett riktigt klagomål, utan mer ett bevis på att jag verkligen, verkligen ser fram emot den tredje boken i serien.

Berättelser från Engelsfors är perfekt för dig som älskar Engelsforstrilogin! Se bara till att läsa både Cirkeln och Eld, för vissa händelser som nämns är saker man får veta i de två böckerna.

Tidigare delar i serien: Cirkeln, Eld.
Uppföljare: Nyckeln.

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag hittade seriealbumet när jag var in på Bokia förra veckan och bläddrade lite i det. Vet inte om jag vill köpa det, men jag vill gärna läsa. :)

2013-04-03 @ 11:10:25
URL: http://ninasfilmochbok.blogg.se
Postat av: Carro

Cirkeln har jag läst och den var bra, ska försöka läsa Eld så fort som möljigt, problemet är bara att det är så många böcker man vill läsa på samma gång :)

2013-04-03 @ 20:37:54
URL: http://bokslukare.blogg.se
Postat av: Viggo

Jag tyckte den var superbra! Här har jag intervjuat Karl Johnsson om boken, om du skulle vilja läsa: http://bookfinger.blogspot.se/2013/03/exklusiv-intervju-med-karl-johnsson-om.html

2013-04-17 @ 12:21:10
URL: http://bookfinger.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0