Enkätsugen



Hittade denna roliga enkät hos Tonårsboken och blev väldigt sugen på att
fylla i den själv, så här är den:


1. Favoritbok i barndomen?

Hm.. hade ingen direkt storfavorit. Men gillade Sune-böckerna och Heja Lovisa.
2. Vad läser du just nu?
Harry Potter och Halvblodsprinsen, för tredje gången :)
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga just nu faktiskt. Brukar ha minst 1 nu för tiden. (Försöker minska ner på dem pga mitt svar på frågan nedan)
4. Dålig bokvana?
Jag läser/lånar mer än jag hinner läsa. De mest spännande böckerna går först, sen kommer nya och vips har man glömt de andra i bokhyllan. 
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Harry Potter och Halvblodsprinsen, Harry Potter och Fenixorden (ljudbok),  Tre Kalle Skavank-böcker som är lånade åt min lillebror.   Överstruken text = Utläst
6. Har du en läsplatta?
Nej, och har heller aldrig testat en. Skulle vara kul att göra någon gång, men har känslan av att jag gillar vanliga böcker bättre.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En bok åt gången. Jag kommer bättre in i boken då och om jag för en gång skull läser flera samtidigt bör de vara ganska olika till handlingen så att man inte blandar ihop dem.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag tror snarare att jag ändrade läsvanor innan jag började blogga, men visst ger bloggen en anledning till att läsa mer, och inte mig emot :)
9. Sämsta boken du läst i år?
Oj... Hm, vet inte riktigt. Men om jag ska säga någon säger jag nog Slumpens bok av Åsa Lind. Den kändes rörig och jag fastnade inte riktigt för den.
10. Bästa boken du läst i år?
Egentligen skulle jag vilja säga Harry Potter och Halvblodsprinsen, men jag tänkte inte ta en som jag läst tidigare. Så jag säger Under vingarnas skugga av Julia Sandström, riktigt bra bok och en bra serie!
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta. Jag läser inte det jag inte tror att jag kommer gilla.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Fantasy, helt klart. Men också gärna någon ungdomsbok (typ vänner, kärlek..) och kanske nån enstaka deckare sådär ibland för att variera mig.
13. Kan du läsa på bussen?
Nja.. Jag har ganska lätt för att bli åksjuk. I bil är det ett tvärt nej, näst intill omöjligt. Men på buss går det aningen bättre, så kanske. Men jag föredrar nog ljudböcker när jag åker bil/buss.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I soffan/fotöljen med ganska mörkt runt omkring mig men med en läslampa ovanför och en filt över mig. Men jag gillar också att läsa i sängen.
 15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar ut böcker till kompisar ganska ofta numera. Känns bra att böckerna används och inte bara står där i bokhyllan. Men jag är väldigt rädd om mina böcker och lånar ut till de jag känner väl och litar på. Jag är såklart väldigt noga med att få tillbaka dem.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nejnej, jag är som sagt försiktig med mina böcker: sidorna och framför allt omslaget. Hatar när en ny bok får en "repa" på omslaget.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej, jag vill hålla sidorna fina.
18. I studierelaterade böcker då?
Nej, inte hittills.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, det känns bekvämast. Men jag gillar också att läsa på engelska och vissa böcker ska läsas på engelska, annars blir språket så konstigt översatt till svenska. Ett exempel är House of night-böckerna som är mycket bättre i original med tanke på språket.
20. Vad får dig att älska en bok?
Handlingen framför allt. Språket kan också bidra. Men jag vill att boken ska vara bra från början till slut, händelserik och inte trögläst. Jag får alltid den där känslan när man läst ut en sån bok, som en värme i magen och man vet att man just läst en jättebra bok.
 21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag försöker tipsa kompisar om sådant jag tror att de skulle gilla. Men vissa böcker som jag tycker är jättebra kan jag inte låta bli att rekommendera jag till alla.
 22. Favoritgenre?
Fantasy, helt klart.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Får nog säga deckare. Läser nog bara en deckare om året ungefär. Även om jag väldigt sällan dras till deckare är de ofta bra när jag väl läser.
24. Favoritbiografi?
Läser inte biografier.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok? 
Nej, det har jag inte.

Kommentarer
Postat av: andréa

Lånar den, länkar så klart (:

2010-11-04 @ 08:09:51
URL: http://deddoliinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0