Intervju med Julia Sandström

Nu kommer bloggens första författarintervju. Författaren som jag fått äran att ställa frågor till är Julia Sandström som har skrivit den riktigt bra fantasy-serien Nyckelväktarna. För mig är hon lite av en förebild då hon debuterade som författare med På ödets vingar, när hon bara var 17 år! Jag har även jag en dröm att få ge ut en bok en dag och just därför blir jag väldigt glad över att höra om unga, duktiga författare.
Här är min intervju med Julia:

- Hur fick du idén till Nyckelväktarna?
När jag började skriva på berättelsen visste jag att jag ville att den skulle innehålla ett annat folkslag än människor, men inte alver eller dvärgar, utan något som jag själv hittat på. På så sätt började idén om karíterna träda fram, deras osämja med människorna och deras förflutna med Bergens port.

- Hur länge har du skrivit? Vad inspirerade dig till att börja skriva?
Jag har skrivit så länge jag kan minnas. Jag kan inte minnas att det var i en viss stund som jag insåg att jag ville bli författare, utan det är en dröm jag alltid haft. Jag kan tänka mig att det förmodligen hade att göra med att mina föräldrar läste så mycket för mig när jag var liten, böcker har alltid varit en del av mitt liv.

- Hur känns det nu när Nyckelväktarna är avslutat?
Det känns riktigt bra, faktiskt. Jag trodde att det kanske skulle kännas lite sorgset, och det kommer det säkert att göra så småningom, men just nu är jag bara nöjd med Till sista vingslaget. Det känns som ett värdigt avslut på hela serien.

- Har du fler böcker eller andra projekt på gång?
Absolut! Jag kommer nog alltid att skriva, och har flera idéer och nystartade projekt som jag hoppas leder någonstans.

- Har du några boktips/favoritböcker du vill dela med dig av?
En av mina favortiserier är ”Fjärrskådarna” av Robin Hobb, och en annan är ”Kampen om järntronen” av George RR Martin.

- Har du några skrivartips du vill dela med dig till oss med författardrömmar?
Jag tror att det viktigaste man kan göra är att tro på sig själv, stå på sig och inte ge upp, att fortsätta skriva vad som än händer. En annan viktig sak är att våga ta hjälp av andra. Jag vet att innan Nyckelväktar-serien kom ut så vågade jag knappt visa det jag hade skrivit för någon, jag var så rädd att de inte skulle gilla det jag skrivit. Men om man bara hittar rätt person tror jag att det är ett av de bästa sätten att utvecklas och lära sig, genom konstruktiv kritik.

Tack till Julia Sandström!

Hoppas att ni gillade intervjun. Härligt med ett besked om att man troligtvis kommer att få höra mer från
Julia i framtiden.

Här hittar ni mina recensioner på Julia Sandströms böcker i serien Nyckelväktarna:
1. På ödets vingar
2. Så långt vingarna bär
3. Under vingarnas skugga
4. Till sista vingslaget

Jag rekommenderar varmt dessa böcker!


- Missa inte min tävling! -

Kommentarer
Postat av: Pia

åh så kul med en intrvju med Julia! :D intressant att läsa ^^ hoppas hon kommer ut med fler böcker!

2011-06-03 @ 17:57:17
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Clara

Väldigt bra intervju!

2011-06-03 @ 18:22:38
URL: http://bokclara.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0