Samlade tankar om ett antal filmatiseringar

Jag har sett ett antal filmer baserade på böcker det senaste halvåret, men har ännu inte skrivit om alla. Så här kommer ett inlägg där jag skriver kort vad jag tyckte om dem!

Twilight: Breaking dawn part 2
Såg denna någon vecka efter premiären i november. Jag tycker faktiskt att denna film nog är den bästa av de fem (har dock sagt detta om nästan varje film, för att sedan ändra mig när jag ser den igen, men jaja). Alla skådespelare kändes mer seriösa och kvaliten i deras prestation var snäppet högre än tidigare. Filmen blev smått seg i vissa partier, men i överlag så funkade den  bra. Älskade twisten på slutet, jag förstod ingenting först och satt verkligen med hakan i golvet!

The Hobbit: An Unexpected Journey
Några dagar efter premiären i december gick jag och såg denna. Filmen tyckte jag jättemycket om! Handlingen må ha varit lite långsam och den svängde lite väl mycket in på sidoberättelser för att fylla ut, men som helhet störde detta mig knappt. Effekterna är snygga och det är en otroligt vacker film visuellt. Den har även en otroligt mysig känsla över sig och har en stor skara härliga karaktärer. Fint skådespel också! 
Jag ska se till att läsa boken innan nästa film kommer ut.

Beautiful creatures
Ungefär en vecka efter premiär befann jag mig i biosalongen. Tja, det var en ganska rörig film, det här. Jag som läst boken tyckte att vissa saker gick lite väl fort, medan andra scener tog större plats än vad som kanske var nödvändigt. Det blev även lite snurrigt när handlingen först följde boken, för att sedan avvika till något annat (som ju filmer gör), men sedan återvände den till boken, för att sedan köra sitt eget race och så vidare... Förståeligt, när boken är väldigt tjock, men trots det lite för förvirrande.
Skådespelarna var bra. Jag älskade hur de gjort Ethan's karaktär i filmen! Här hade han mycket mer personlighet och utstrålning - precis det jag saknat hos honom i boken!
Som helhet en bra film. I vissa stunder riktigt bra, i andra lite för klyschig eller snurrig.
(Läs min recension av boken här.)

I am number four
Tittade på den här filmatiseringen så sent som i fredags. Som jag trott, så passade handlingen mycket bättre i filmformat än som bok. Filmen var bra gjord, skådespeleriet helt okej och effekterna likaså. Uppskattade att berättelsen flöt framåt snabbt här, vilket ledde till en mer actionpackad upplevelse. 
Men filmen lämnade mig trots allt lite likgiltig. Den var bra, men kändes lite snabbt ihopkrafsad - som om filmbolaget och alla andra medarbetare hade bråttom när den gjordes. Helt okej var den, men inte mer.
(Läs min recension på boken här.)

Jag har även precis skrivit en längre filmrecension av kommande Warm bodies! Klicka här.

/Amelie

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vet du hur många delar The hobbit kommer bli?

Svar: Tre, i nuläget iallafall :)
Amelie

2013-03-16 @ 19:14:12
URL: http://boksystrar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0